Tsunami mampu menyebabkan kerosakan yang dahsyat. Pada tahun 2004, ketika gempa besar melanda pantai Sumatra, tsunami yang mengakibatkan kematian 230,000 orang yang tersebar di 14 negara, termasuk Kenya, lebih dari 4,000 batu jauhnya.

Walaupun apa yang korang mungkin lihat dalam cartoon atau blockbuster kiamat terkini, tsunami tidak kelihatan seperti gelombang ombak besar yang menghancurkan bandar. Sebaliknya, tsunami lebih menyerupai seperti banjir kilat. Apabila perairan tsunami melanda pantai, ia mungkin hanya setinggi 10 kaki. Tetapi ketika air itu terus melonjak ke pedalaman, ia boleh cecah hingga ketinggian sehingga 100 kaki dan perjalanan untuk batu. Tembok air yang bergerak pantas ini menyebabkan malapetaka pada segalanya di jalannya, rumah, pokok, dan semua sekali.

Kenali Tanda (Alarm) Peringatan

Sekiranya anda tinggal dalam beberapa batu dari pantai dan merasakan gempa bumi, anggap bahawa tsunami akan mengikuti dan memulakan rancangan pemindahan anda.

Walau bagaimanapun, anda mungkin tidak merasakan gempa bumi yang mencetuskan tsunami yang masih boleh menjejaskan anda; tsunami boleh merosakkan ribuan mil jauhnya pantai dari goncangan yang menyebabkan mereka. Tsunami juga bukan sahaja disebabkan oleh gempa bumi, tetapi boleh dicetuskan oleh kesan tanah runtuh atau meteor yang besar.

Anda mungkin menerima amaran rasmi melalui televisyen, teks atau radio yang akan berlaku tsunami, tetapi tidak semestinya mengira perkara itu; tsunami boleh bergerak di dalam air dalam 600 mil sejam dan mogok sebelum amaran dikeluarkan.


Sekiranya tiada gegaran atau amaran, teruskan mencari tanda semulajadi bahawa tsunami akan datang: arus laut telah berkurang jauh lebih cepat daripada biasa. Apabila gempa bumi luar pesisir berlaku, anjakan yang disebabkan oleh pergerakan bumi menarik air dari pantai. Apabila bumi menetap, air itu bergegas ke arah pantai, mewujudkan tsunami. Sekiranya anda berhampiran pantai dan melihat bahagian-bahagian di dasar laut yang anda tidak pernah lihat sebelum ini, bergerak.

Bersedia

Salah satu cara terbaik untuk bertahan dalam bencana tsunami adalah buat persediaan awal dengan kumpul siap-siap kelengkapan penting seperti beg bekalan, dokumen penting, alat bantu kecemasan dan benda-benda penting lain. Lampu suluh, pakaian hangat atau selimut, pek bateri untuk mengecas telefon bimbit anda, air, dan makanan adalah semua barangan yang perlu untuk dimasukkan ke dalam beg anda. Anda juga boleh membeli Radio Cuaca NOAA untuk mengetahui tentang perkhidmatan kecemasan dan mendapat pemberitahuan tentang bila masa selamat untuk kembali ke kawasan yang terjejas oleh tsunami. Simpan beg anda di tempat yang mudah dicapai, dan mungkin tambahan di dalam kereta anda, supaya anda dapat mengambilnya di mana sahaja anda berada.

Bersedia juga bermakna mempunyai rancangan dengan kawan-kawan dan keluarga tentang bagaimana menyatukan kembali jika serangan tsunami apabila anda dipisahkan. Bincangkan titik pertemuan dan strategi komunikasi, dan bekerjasama untuk memastikan semua orang memahami teknik survival yang betul.

Jauh dari Laut

Perkara terbaik yang perlu dilakukan sekiranya berlaku tsunami yang akan datang adalah untuk melarikan diri dari pantai, serta sungai dan muara berhampiran pantai yang akan membanjiri dengan cepat. Pakar mengatakan bahawa ia adalah yang terbaik untuk mencuba dan mendapatkan sekurang-kurangnya 100 kaki di atas paras laut atau dua batu dari pantai. Sama ada anda naik atau jauh bergantung kepada keadaan anda. Mereka yang tinggal di kawasan pedalaman, pedalaman mungkin dapat melompat di dalam kereta mereka dan memandu dengan cepat dari air. Penduduk bandar kurang berkemungkinan dapat memandu, terutama selepas gempa bumi yang mungkin akan menyebabkan kerosakan kepada jalan dan jambatan.

Jika anda tidak boleh lari, naik. Sama ada di atas bumbung bangunan berdekatan atau bukit terbesar di taman berdekatan, semakin tinggi adalah pilihan terbaik anda jika anda tidak boleh mendapatkan pedalaman lagi.

Sekiranya mogok tsunami dan anda ditangkap secara langsung dalam laluannya, ketahui bahawa ia boleh bergerak lebih cepat daripada yang anda boleh lari, dan cuba merebut dan menahan serpihan besar. Orang-orang telah terselamat dari terburu-buru air dengan memanjat bumbung rumah-rumah yang telah roboh asas mereka. Dengan menggunakan serpihan yang lebih besar, anda boleh melindungi diri anda daripada ditarik ke dalam air dan diketuk oleh serpihan yang lebih kecil.

Tetap Berhati-hati dan Bersabar

Sama seperti gempa susulan yang mengikuti gempa bumi, tsunami jarang dikurangkan kepada satu kejadian. Malah, lonjakan pertama bukanlah gelombang tsunami tertinggi dan kedua dan ketiga yang lebih besar yang mampu menarik pantai sepanjang beberapa jam. Pertaruhan terbaik anda, sebaik sahaja anda mencapai kawasan yang selamat, teruskan sehingga anda dapat mengesahkan bahawa ancaman bahaya berakhir.