Kunci utama dalam seni mendengar adalah jangan fikir apa yang korang nak katakan padanya sementara orang itu sedang bercakap. Maksudnya, bila seseorang sedap bercakap, jangan pula kita mengelamun berfikir macam-macam.
Apa yang patut korang buat: Diamkan fikiran dan dengar betul-betul apa yang nak
disampaikan, kerana proses mendengar kadang-kala memerlukan daya sedar yang
kuat untuk betul-betul memahami dan faham apa yang nak disampaikan.
Pentingnya Mendengar Dengan Efektif:
“Untuk menjadi pemimpin yang hebat, wajib menjadi
pendengar yang hebat” kerana kejayaan biasanya akan
tercapai bila mana kita sering bertanyakan ‘how’ berbanding mengatakan ‘no’.
Dengar setiap apa yang ingin dikatakan oleh mereka
yang berada di bawah pengawasan pemimpin/ketua. Dengar dengan sebaik-baik
dengar, tipu dengar (fake) sebenarnya lebih teruk daripada tak buat apa-apa.
Mendengar Dengan Konsisten Akan Mencipta Peningkatan
(improvement) yang Konsisten:
"Sangat mudah untuk seseorang
merasa selesa dan puas bila mana terpilih menjadi pemimpin/ketua. Korang akan
dibuai dengan kedudukan itu hingga terlupa tanggungjawab yang sangat besar
sedang dipikul, terutama sekali apabila korang sedang menikmati kejayaan. Tak
salah bergembira dengan kejayaan, tapi kena ingat bahawa perjalanan kumpulan/perniagaan
bahkan diri sendiri masih panjang dan untuk menempuh itu, perancangan perlu
dibuat dan yang paling penting sekali, jangan biarkan kedudukan korang sebagai
pemimpin/ketua menghalang korang dari mendengar apa sahaja yang nak diberitahu
ahli/pekerja.
“Sebab utama kenapa kita sukar untuk kekal di atas
adalah kerana sekali kita sampai di atas, kita lupa yang kita juga boleh jatuh
kebawah” sebab itu jangan sesekali berhenti
untuk mendengar dan belajar walaupun korang seorang pemimpin/ketua.
“Kemajuan takkan mudah tercapai bagi orang-orang yang
malas menggunakan telinga” Baritahu
diri masing-masing - Jika ingin didengari, maka dengarlah. Terus berusaha cari
cara terbaik dan bukannya semata-mata berkeras dengan cara sendiri.
Sebagai seorang pemimpin/ketua,
korang kena yakin secukupnya untuk menggunakan/memanfaatkan individu/ahli/pekerja
yang tidak takut untuk bersuara dan menyuarakan pendapat mereka. Tapi, kalau
hanya korang sahaja yang bersedia mendengar, ianya tak memberi kesan apa-apa
jika tak ada ahli/pekerja yang ingin menyuarakan pendapat mereka. Sebab itu,
sebagai seorang pemimpin/ketua, korang kena beritahu semua ahli/pekerja yang
korang bersedia mendengar sebarang cadangan, ya, apa sahaja.
Cara Nak Mendalami Pendapat/Cadangan Yang Bercanggah:
Sebagai seorang pemimpin/ketua,
jangan ambil mudah dengan segala pendapat yang dicadangkan, lebih-lebih lagi
pendapat yang paling bercanggah dengan pendapat korang. Apa yang patut korang buat: Selidik pendapat yang paling bercanggah
tadi dan tanyakan sebab dan bincangkan akibat dari pendapat itu, jangan terus
buang pendapat yang bercanggah sebab boleh jadi pendapat itu adalah pendapat
yang paling terbaik.
Dengan mendengar pendapat/cadangan
orang yang tak sependapat dengan korang tak bermakna itu suatu perkara yang
sia-sia, sebaliknya jika korang dalami pendapat/cadangan itu, mungkin korang
boleh gabungkan pendapat/cadangan korang dengan orang lain menjadi sebuah
perancangan yang lebih efektif.
Bagaimana nak bekerja dengan orang yang paling bercanggah dengan kita?
"Ada kalanya kita berbeza
dengan strategi atau falsafah masing-masing. Perbalahan itu ditakdirkan
bukanlah suatu hal yang sia-sia jika korang perhatikan betul-betul, tetapi kadang-kadang
percanggahan pendapat berlaku supaya suatu idea yang lebih hebat boleh dirangka
dan sekaligus meredakan ego manusia, ingat, ego sangat tidak baik dalam agama.
Bergembiralah apabila cabaran demi
cabaran hadir dalam sesebuah organisasi/kumpulan/perniagaan, kerana ini
bermakna setiap ahli/anggota/pekerja/rakan seperjuangan sebenarnya mengambil
berat dan bersemangat untuk menaikkan organisasi pimpinan korang.
“Kejatuhan dan kegagalan takkan terjadi selagi tidak timbul sikap tak ambil
peduli”.
Pemimpin/ketua boleh untuk menyuruh
semua ahli/pekerja mengutarakan idea-idea yang berbeza atau mungkin bahkan
bercanggah dengan idea pemimpin/ketua itu sendiri. Percayalah, falsafah ini
sangat berkesan kerana percanggahan ini berlaku kerana keperihatinan tulen
setiap ahli/anggota, ya, inilah yang kita perlukan.
Hormat Ahli/Pekerja Korang:
Pemimpin/ketua kena betul-betul ambil
berat tentang pendapat/cadangan/idea orang bawahannya, dan perlu benar-benar ambil
berat mengenai hasil perbincangan mereka.
Seorang pemimpin/ketua juga patut
memperlakukan ahli/pekerja dengan penuh hormat dan ini antara sebab utama
kenapa ahli/pekerja akan terus berkhidmat untuk korang dan sanggup ‘berkering
tekak’ memberi pendapat dan idea semata-mata untuk kebaikan organisasi/kumpulan
yang korang pimpin.
“Pemimpin hebat tidak memandang tentangan
terhadap ideanya sebagai perkara yang memalukan, sebaliknya sebagai keperluan
penting dalam kepimpinannya”.
0 Comments