ismafahreen.blogspot.com
Pada ketika itu ada salah seorang di kalangan mereka bertanya kepada Rasulullah. ”Ya Rasulullah, Bagaimanakah jika kami ingin tahu contoh orang yang sudah mati”. Jawab Baginda S.A.W, ”Jika kamu ingin melihat orang yang sudah mati, lihatlah orang yang sedang menunggang kuda itu”, yang dimaksudkan Rasulullah S.A.W ialah Saidina Abu Bakar R.A yang pada ketika itu sedang menunggang kuda.

Saidina Abu Bakar ketika itu belum lagi mati dan masih dalam keadaan hidup. Walaupun masih bernyawa, ia sudah dianggap mati oleh Rasulullah S.A.W. Inilah contoh tauladan dan panduan yang hendak disampaikan oleh Baginda  S.A.W. Bagi menunjuk dan mengambarkan bahawa yang dimaksudkan dengan mati itu, bukanlah bermaksud mati bercerai nyawanya dari jasad, tetapi mati yang merujuk kepada mati sifat maknawi (mati sifat keduniaan).

Semasa hayat Saidina Abu Bakar R.A, beliau telah menyerahkan (mematikan) segala sifat zahir dan batinnya kepada Allah S.W.T dan Rasulnya. Saidina Abu Bakar R.A telah memanfaatkan jasadnya kepada jalan Allah S.W.T. Beliau menggunakan dan merelakan tubuh badannya mengikut ketetapan Allah S.W.T. Dengan menggunakan tubuh badan serta tenaga yang ada padanya untuk membantu mereka-mereka yang memerlukan bantuan. Bantuan dari segi tenaga, nasihat dan wang ringgit.
Dalam kehidupan Saidina Abu Bakar R.A, beliau menggunakan tubuh badannya bertujuan untuk membantu orang lain tanpa mementingkan diri sendiri dan tanpa mengharapkan balasan untuk dirinya.

Apabila membantu orang lain, bererti ia juga membantu Allah, apabila berbuat baik sesama makhluk, bererti berbuat baik kepada Allah. Bagi menunjukkan kebaikan kepada Allah, perlulah berbuat baik kepada makhluk. Sepanjang hidup Saidina Abu Bakar R.A, beliau telah mematikan dirinya daripada menjadi hamba nafsu dan hamba dunia.

Beliau mengabdikan dirinya hanya semata-mata demi Allah dan Rasulnya. Beliau sedikit pun tidak mengharapkan balasan atau ganjaran samaada daripada orang ataupun Allah S.W.T. Inilah yang dimaksudkan mati sebelum mati. Beliau melaksanakan kebajikan adalah semata-mata kerana Allah S.W.T dan bukan untuk syurga atau bukan kerana takutkan neraka, bukan untuk mendapat pahala atau balasan Allah, inilah sebenar-benar ikhlas. Saidina Abu Bakar R.A berserah segala ketetapan hidup dunia dan akhirat hanya kepada Allah dan Rasulnya. Inilah yang dimaksudkan ”mati” oleh baginda S.A.W terhadap Saidina Abu Bakar R.A.

Maksud mati dalam kisah ini adalah merujuk kepada mati sifat zahir dan sifat batin untuk berserah kepada Allah S.W.T. Mengaku dengan keyakinan yang kuat, bahawasanya sifat yang kita miliki itu adalah kepunyaan dan hak milik Allah S.W.T.

Firman Allah S.W.T: ”Padahal Allah-lah yang menciptakanmu dan apa yang kamu perbuat itu.” (QS. As-Shaffat 37: 96)

Firman Allah S.W.T: ”Setiap bencana yang menimpa di bumi dan yang menimpa dirimu sendiri, semuanya telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuz) sebelum Kami mewujudkannya. Sesungguhnya, yang demikian itu mudah bagi Allah.” (QS. Al-Hadid 57: 22)

Segala yang terjadi pada diri kita dan seluruh alam ini adalah mengikut  kehendak dan ketetapan Allah S.W.T . Semua yang ada pada diri kita samaada jasad dan roh adalah milik penuh Allah S.W.T. Semoga kita dijadikan Allah antara hamba yang bersyukur dan ikhlas dengan sebenar-benar ikhlas tanpa mengharapkan sedikitpun balasan dan ganjaran apabila melakukan sesuatu kebaikan.

Wallahu A’lam Bish Shawab.