Pernah tak kita terfikir, adakah hamba yang bersifat
alim dan warak atau pun Allah Yang Bersifat Alim dan Warak? Adakah hamba layak
digelar alim dan warak ?
Percaya, yakin dan ingatlah, hamba tidak akan sesekali
mempunyai sifat alim dan warak jika Allah S.W.T tidak menetapkan ketetapan-Nya
di Lauh Mahfuz untuk seseorang itu menjadi alim dan warak.
Firman
Allah S.W.T.
”Dan kamu tidak dapat menghendaki (menempuh jalan itu)
kecuali apabila dikehendaki Allah, Rabb semesta alam.” (QS. At-Takwir 81: 29)
”Padahal Allah-lah yang menciptakanmu dan apa yang kamu perbuat
itu.” (QS. As-Shaffat 37: 96)
Berdasarkan ayat-ayat al-Quran di atas, perkara ini
sangat jelas yang sesungguhnya kita sebagai hamba tidak akan mampu menjadi alim
dan warak jika Allah tidak menghendaki kita untuk menjadi alim dan warak.
Gunalah
Ayat Ini Dalam Hati Masing-Masing.
Ingat Ayat Ini, ”Allah
mengzahirkan kebaikan, kealiman dan kewarakkan-Nya melalui manusia yang baik, alim
dan warak” maknanya, kita sebagai hamba tidak mempunyai sifat alim dan
warak, tetapi Allah lah yang bersifat alim dan warak kerana kealiman dan kewarakkan
seseorang itu tidak akan hadir jika Allah tidak meletakkan (mengzahirkan)
kealiman dan kewarakkan-Nya kepada kita.
Walaupun kita tidak menyatakan atau mengzahirkan di bibir
mulut yang Allah lah sebenarnya warak dan alim, tapi kita perlu ingat di hati
yang susungguhnya hakikat alim dan warak itu adalah hak kepunyaan Allah Yang
Satu.
Tidak
Salah Tapi Kurang Tepat.
Tidak menjadi satu kesalahan jika ada orang menggelar
kita atau kita menggelar seseorang itu alim dan warak, tetapi kita wajib ingat
dan iktikad dalam hati sesungguhnya diri kita ini adalah makhluk yang lemah,
kosong dan tidak berdaya melainkan Allah lah yang berkuasa menjadikan kita
antara hamba yang alim dan warak. (ingatlah perkara ini dalam hati
masing-masing)
Bahaya
Riak Dengan Kealiman & Kewarakkan.
Antara impak negatif jika kita merasakan yang kita ini
alim dan warak :-
1. Dibimbangi
kita akan memandang rendah kepada orang lain di sekeliling kita.
2. Dibimbangi
akan wujud sifat riak dalam diri kita terhadap Allah S.W.T tanpa kita sedar.
3. Dibimbangi
akan merosakkan akidah kita sebagai seorang yang beriman.
4. Dibimbangi
kita akan merasa cukup dengan ilmu di dada sehingga menyebabkan diri kita tidak
lagi memandang dan menuntut ilmu daripada para guru. Ketahuilah, sesungguhnya bagi orang-orang yang merasa ilmunya sudah cukup, Allah akan menutup hatinya untuk menerima ilmu-ilmu yang lain. Belajarlah walaupun sesuatu ilmu itu sudah pun kita ketahui.
Penutup.
Sebab itu apabila kita beribadat, kita tidak boleh dan
jangan sesekali berbangga dengan kealiman dan kewarakkan diri kita. Semasa
beribadat, sepatutnya kita berasa BERSYUKUR dan BERTERIMA KASIH kepada Allah
S.W.T kerana memilih kita menjadi antara hamba yang menunaikan ibadat.
Firman Allah S.W.T – ”Sesungguhnya segala-gala sesuatu
telah kami jadikan sesuai dengan takdir yang telah ditentukan sebelumnya”. (QS.
Al-Qamar 54: 49)
Allah memberitahu kita sesungguhnya ”SEGALA-GALA SESUATU” yang
berlaku di alam ini semuanya telah pun ditetapkan sejak azali lagi sebelum kita
diciptakan di bumi ini. Sedarlah, dan jangan sesekali berasa riak dengan alim dan warak diri kerana sifat riak, sombong, takbur dan bongkak ini adalah suatu perkara dosa yang besar. Sifat bangga diri ini tanpa kita sedar boleh membawa kepada syirik terhadap Allah. Esakan lah Allah dengan sebenar-benar mengEsakan, dan jangan menduakan Allah walau dengan apa sekali pun termasuk diri kita sendiri.
Wallahu A’lam Bish
Shawab.
0 Comments