Penjagaan tayar perlulah diambil kira dalam memastikan keselamatan pemanduan kita di jalan raya. Di sini terdapat beberapa panduan keselamatan dan tips penjagaan tayar yang akan diterangkan secara ringkas.
Penyelenggaraan
Tayar Yang Sempurna.
- Amatlah penting untuk memeriksa tekanan angina tayar seminggu sekali, hendaklah lebih kerap dilakukan apabila selalu berjalan jauh.
- Anda perlu memeriksa tekanan angina tayar dengan tolok (pressure gauge) waktu tayar sejuk.
- Maklumat tekanan angin tayar yang betul boleh didapati pada pelekat khas dipintu pemandu.
- Adalah disarankan tayar diselenggara setiap 10,000 km perjalanan.
- Jangan gunakan tayar yang bunganya sudah haus atau botak.
- Pemilihan tayar yang tepat penting untuk keselamatan, keselesaan, kawalan pemanduan dan ekonomi anda.
- Pastikan tekanan angin sentiasa mencukupi bagi tayar ganti.
- Sentiasa pastikan tayar yang baru atau tayar yang masih tebal bunganya dipasang di bahagian belakang.
- Sentiasa pastikan skru (bolt) tayar dipasang dengan betul dan kemas.
- Jangan membawa lebih muatan daripada kemampuan tayar.
- Tayar perlu diganti jika terdapat kesan rekahan, tanda haus tidak sekata atau terdapat benjol atau bengkak di permukaan bunga atau dinding tayar.
- Patuhi had laju yang dibenarkan di jalan raya serta amalkan cara pemanduan yang selamat.
Punca-Punca
Penyebab Tayar Meletup.
1. Kurang
tekanan angina dalam tayar.
2. Tayar
terlebih tekanan angin.
3. Membawa
lebih muatan dari had kemampuan tayar.
4. Terlanggar
objek atau lubang yang besar pada permukaan jalan.
5. Penggunaan
tayar melebihi jangka hayat.
6. Penggunaa
tayar yang sedia rosak seperti terdapat benjolan dan koyak.
7. Penggunaan
melebihi dari tanda paras amaran botak (TWI).
8. Gaya
pemanduan melebihi kemampuan tayar.
9. Pemilihan
tayar yang salah seperti had berat dan indek kelajuan lebih rendah dari
penggunaan asal (Bacaan indek berat dan kelajuan lebih rendah dari spesifikasi
pengilang kenderaan).
10.Tidak
menyelenggara tayar dengan sempurna seperti pengabaian penjajaran dan
pengimbangan tayar (Wheel Alignment & Balancing).
11.Terdapat
kesan rekahan pada dinding dan lapisan bunga tayar.
12. Proses
pembaikan dan penampalan selepas kebocoran yang tidak betul.
Bila
Tayar Perlu Ditukar.
1. Lapisan
bunga menyentuh tanda paras amaran botak (tread wear indicator) atau capai
ukuran minima 1.6mm.
2. Terdapat
rekahan, tanda haus yang tidak sekatipermukaan bunga/dinding tayar.
3. Pernah
pancit lebih 5 kali di kawasan permukaan bunga tayar (tayar yang sama) atau
lubang pancit (punctured hole) berdekatan antara satu sama lain (anggaran 1
inci).
4. Pancit
di dinding (side wall) atau bahu tayar sebelah bawah (lower shoulder).
5. Kecederaan
atau kerosakan pada dinding tayar.
6. Bunga
tayar yang tidak sekata akibat daripada pakir yang lama.
7. Tayar yang digunakan telah melebihi 5 tahun
penggunaannya.
8. Sila
hubungi kedai tayar yang bertauliah untuk pemeriksaan dan maklumat lanjut.
Panduan
Pembelian Tayar.
1. Pastikan
tayar yang dibeli mempunyai tanda (SIRIM)
MS 1394.
2. Tukarlah
tayar apabila bunga tayar menyentuh tanda paras amaran botak
“Tread Wear Indicator” (TWI)
3. Tayar
perlu diganti jika terdapat:-
- Kesan
rekahan.
- Tanda
haus tidak sekata.
- Benjol/bengkak
di permukaan bunga atau dinding tayar.
4. Pemilihan
tayar yang tepat penting untuk keselamatan, keselesaan, kawalan pemanduan dan
ekonomi anda (saiz, indeks muatan dan kelajuan).
Kerosakan pada tayar antara punca utama kemalangan di jalan raya, Sebelum memulakan perjalanan, sebaiknya pastikan terlebih dahulu keadaan tayar supaya perjalanan lebih selamat. Elaklah diri dan keluarga dari tragedi!! Anda Mampu Mengubahnya.
Untuk menyemak tayar yang diluluskan oleh SIRIM sila layari laman web www.malaysiancertified.com.my. Semoga bermanfaat kepada yang membaca.
0 Comments