BAB 3 : KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI

KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI (INTERNAL COMMUNICATION)
  • Boleh berlaku dalam bentuk lisan dan bukan lisan antara individu dengan individu atau kumpulan.
  • Bertujuan untuk mendapatkan maklumat bagi memudahkan sesuatu aktiviti atau projek.
  • Juga bertujuan memberi maklumat tentang polisi atau peraturan dalam organisasi.
  • Maklumat disampaikan mengikut aliran komunikasi berdasarkan hirarki dalam carta organisasi.

JENIS-JENIS KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI

Terbahagi 2 iaitu secara FORMAL dan TIDAK FORMAL.

Bentuk komunikasi formal adalah komunikasi yang dilakukan secara rasmi dalam organisasi oleh pihak pengurusan organisasi mengikut struktur/carta organisasi. Ianya boleh berlaku seperti 3 aliran berikut :




SALURAN DAN GAYA KOMUNIKASI DALAM ORGANISASI

Dalam organisasi, komunikasi berlaku menggunakan saluran atau corak rangkaian yang wujud secara FORMAL atau TIDAK FORMAL :

i. FORMAL

a. Rantai (Chain) - Maklumat bergerak dari atas ke bawah dan dari bawah ke atas.


b. Roda (Wheel) - Komunikasi antara ketua dengan 4 orang subordinat/pekerja bawahan yang kemudiannya memberi laporan kepada pihak atasan.
c. Bulatan (Circle) - Membenarkan ahli-ahli berinteraksi sesama sendiri dan bukan dengan orang luar.

d. Semua-saluran (All-channel) - Komunikasi berlaku antara ahli-ahli daripada semua kumpulan.

e. Y (Y) - Komunikasi terhad antara pekerja dan penyelia sahaja.


ii. TIDAK FORMAL

Komunikasi yang dilakukan secara tidak formal dan kadangkala ianya lebih berkesan daripada saluran formal. Saluran komunikasi dalaman yang tidak formal ialah buah mulut (grapevine) dan terdiri dari beberapa jenis :

a. "Single-strand grapevine" - Maklumat bergerak dalam garis lurus. Lagi jauh ia bergerak dari sumber asas/sebenar, peluang untuk maklumat berubah semakin besar (maklumat berubah kerana tokok tambah atau salah faham).

b. "Gossip grapevine" - Maklumat datang daripada satu sumber sahaja.

c. "Probability grapevine" -Komunikasi berlaku secara rawak.

d. "Cluster grapevine" - Penghantar memilih sesetengah kumpulan penerima untuk berkomunikasi, kemudian penerima akan menyebarkan maklumat kepada orang lain.


KOMUNIKASI INTERPERSONAL DAN KESAN KE ATAS ORGANISASI

Komunikasi Interpersonal
  • Melibatkan pertukaran maklumat dan luahan perasaan kepada penerima yang tidak berkaitan dengan organisasi.
  • Selalunya berlaku di antara individu yang mempunyai hubungan yang rapat satu sama lain.
Kesan
  • Komunikasi ini memberi kesan kepada tingkahlaku dan prestasi pekerja.

KOMUNIKASI LUARAN (EXTERNAL COMMUNICATION)
  • Melibatkan penyampaian maklumat kepada penerima luar seperti kepada pelanggan, pembekal, bakal pelabur, pihak bank.
  • Contohnya surat, laporan kewangan, tuntutan bayaran dan lain-lain.