Macam mana cara nak beli sampul Pos Laju di pejabat Pos Laju? Bunyi macam mudah, tapi tidak bagi korang yang baru pertama kali nak beli. Okay, ini dia langkah demi langkah Cara Beli Sampul Pos Laju beserta gambar supaya mudah faham.

Tapi sebelum itu, pastikan dulu berat dan saiz barang yang nak di pos itu, supaya nanti tak ada masalah tak muat nak masuk atau apa ke. Dan juga pastikan lokasi sama ada Semenanjung Malaysia atau Sabah dan Sarawak.

1. Gambar kat bawah ini ada rujukan berat dan saiz. Warna oren itu untuk pos barang dalam Semenanjung Malaysia dan warna biru pulak untuk pos Sabah dan Sarawak.
Cara Beli Sampul Pos Laju


2. Pergi ke pejabat Pos Laju dan ambil nombor. Tekan butang "Pembelian Item PosLaju" atau yang sewaktu dengannya, sebab tak semua pejabat pos sama. Tapi korang baca la dekat situ kalau dia tulis beli ke pembelian ke, sama je tu.
cara beli sampul surat pos laju

3. Lepas itu keluar nombor dan tunggu giliran sampai dorang panggil.
Beli sampul pos laju tutorial

4. Bila dipanggil, pergi ke kaunter, dan bagitahu abang / akak pos laju itu yang korang nak beli sampul "Berat sekian-sekian" dan "lokasi mana".


5. Akhir sekali, abang / akak pos laju bagi sampul tadi dan korang bayar harga yang dorang sebut.

Mudah kan, semoga artikel "Cara Beli Sampul Pos Laju" dapat membantu korang yang first time nak beli sampul pos di pejabat PosLaju. Sekian dulu, terima kasih.